Tips og triks

Hva du kan gjøre selv - Dersom du har et IT-problem, så er det mulig å prøve følgende:
 
PC SOM IKKE STARTER
  • Dersom maskinen ikke vil slå seg av eller på, hold inn av/på knappen i 10 sekund, da slår den seg av. Det hender at en maskin henger i hvilemodus, og da er dette måte å løse det på.
  • Hører du om maskinen lager lyd når den startes? Hvis ikke, er det strøm i stikkontakten?
  • Dersom det er strøm i stikkontakten, er av/på knappen bak på PCen slått til av? (dersom det er en slik kontakt)
  • Dersom det er strøm i stikkontakten, er strømkabelen skikkelig koblet til PCen?
  • Dersom maskinen starter, men det er svart skjerm - er skjermen slått på? Har den strøm? Sitter begge kablene skikkelig i?
  • Dersom maskinen starter og viser noe tekst på skjermen, men ikke kommer videre - har du satt i en diskett? (prøv å ta den ut og slå maskinen av/på igjen). Dersom det er ingen diskett, er det en CD eller DVD? (prøv å ta den ut og start maskinen på nytt). Dersom du fremdeles ikke kommer inn i Windows/MacOS - så må nok maskinen inn til oss eller en annen reparatør.

FÅR IKKE KOBLET TIL CITRIX
  • Dersom Citrix-serveren ikke svarer, sjekk først om du har internett-forbindelse (om du er på denne siden så har du internett-forbindelse)
  • Prøv å koble opp igjen om 3-4 minutt
  • Dersom du får en feilmelding som sier at du allerede er logget på, trykk på "disconnect"-knappen, så skal du klare å logge på på nytt
  • Dersom du fremdeles ikke får koblet til så er det muligens en fellesfeil. Du kan prøve igjen om 15-20 minutt, eller så må du ha en vaktavtale og ringe på vakttelefonen.

GLOBAL / ØKONOMISYSTEMET VIRKER IKKE
  • Prøv å lukk Global / Økonomisystemet ved å gå ut av det. Ikke logg ut av Citrix, men steng selve programmet. Prøv så å starte det på nytt.
  • Dersom det ikke virker logg helt av, ved å gå på Start->Logg av. Vent så til du er logget av og logg på igjen. Se om det virker nå.
  • Prøv med en annen bruker. Virker det ikke der heller? Dersom det virker hos han/henne så må du logge av. Hvis ikke så er det en fellesfeil.
  • Dersom det er en fellesfeil så vil det kreve at du tar kontakt med oss på alarmtelefonen. Da må du ha vakt-avtale utenom mandag-fredag 7:00-16:00.
INGEN INTERNETT-FORBINDELSE
  • Prøv å sjekk om du klarer å gå på internett. Klarer du ikke det, prøv å ta strømmen på modemet/internett-routeren som er i nærheten.
  • Hør med kolleger, resepsjonssjef, avdelingssjef om de vet hvor modemet er
  • Er det andre PCer som virker på internett, eller er det kun en som ikke virker? Dersom det er kun en: Prøv å slå den av/på.
  • Dersom andre PCer virker på internett og du har slått maskinen av/på, men internett virker fremdeles ikke: Sjekk kablene bak i PCen, at de er faste
  • Dersom du klarer å se denne siden, så er du på internett

PRINTER VIRKER IKKE
  • Dersom dette har skjedd plutselig så kan det være at kommunikasjonen med skriveren har sluttet å virke
  • Prøv først å slå skriveren av og på, og prøv så på nytt
  • Gå inn i skriverkøen på kontroll-panel, skrivere og se om det ligger utskriftsjobber der som sperrer for utskriften
  • Sjekk at du har valgt riktig papir-størrelse. Ofte henger skrivere fordi man har valgt "letter" (amerikansk størrelse på papiret)
  • Dersom jobben er veldig stor, så kan det ta veldig lang tid å skrive ut. Sjekk i skriverkøen om jobben står til utskrift
  • Vær obs på at skrivere kan forårsake mange problem og at vi derfor ikke garanterer at skriverene fungerer til enhver tid. Derfor blir timer alltid ført ved assistanse med skrivere.

MUS/TASTATUR VIRKER IKKE
  • Sjekk først om kablene er riktig satt inn bak.
  • Beveger musa seg når du rører på den, eller står den fryst fast på skjermen. Dersom den er fryst fast, så har maskinen mest sannsynlig låst seg. Prøv å starte maskinen på nytt (hold inn av/på knappen i minimum 5 sekund).
  • Dersom tastaturet ikke virker, men musa virker, prøv å sjekk om tastaturet er satt i godt nok i PCen. Prøv evt. et annet tastatur fra en annen PC
  • Dersom musa ikke virker, men tastaturet virker, sjekk batteriene på musa. Prøv å bytt de, evt. sett musa i laderen (dersom den er oppladbar).
  • Dersom tastaturet ikke virker, sjekk om det er batteri i det, og sjekk om det hjelper å bytte batteri
Dataplan IT partner AS
Stokkamyrveien 18A | 4313 Sandnes | Tlf: +47 51 96 31 00 | Faks: +47 51 96 30 01 | firmapost@dataplan.no
Dataplan IT partner AS
Stokkamyrveien 18A    |    4313 Sandnes    |    
Tlf: +47 51 96 31 00    |    Faks: +47 51 96 30 01    |    firmapost@dataplan.no
© Copyright 2016 DATAPLAN GRUPPEN AS
Dataplan IT partner AS
Stokkamyrveien 18A
4313 Sandnes
Tlf: +47 51 96 31 00
firmapost@dataplan.no